Twitter logo Linkedin logo Pinterest logo
Logo Stichting Living Daylights

Daglichtaspecten – De kleur van licht

Op verzoek van de Living Daylights belicht architect Sechmet Bötger iedere maand een daglichtaspect. Dit keer vertelt Sechmet over de kleur van licht.

 

Afgelopen zomer was ik in de kapel van Ronchamp van Le Corbusier. En daar wordt je in het interieur verrast door een fantastisch schouwspel van licht in een donkere ruimte. Een spectaculaire dikke wand met nissen laat het zuiderlicht dramatisch neerstrijken. Juist de schaarste aan licht maakt de ervaring zo explosief. Het gele zuiderlicht heeft een mooi contrast met de donkergrijze wanden en de vloer.


De kleur van licht

Licht heeft een kleur. Dat zie je als de regenboog in de lucht hangt. Dat zie je als bij zonsondergang het rode licht tevoorschijn komt en dat zie je in de ochtend met het frisse blauwe licht. Ook schilders weten het. De kleur van een wand in een kamer op het noorden kan totaal anders uitpakken als dezelfde kleur in een kamer op het zuiden.


Warme en koele ruimten

De ruimtes op noord en oost bevatten koel licht en ruimtes op zuid en west zijn gewaad in warm licht. De kleur van het licht versterkt de kleur van een wand. Dus warme tinten komen goed tot hun recht in zuid en west georiënteerde ruimten. En koele tinten sprankelen makkelijk op noord en oost oriëntaties.

 

Natuurlijk kun je je afvragen of je niet graag een koele tint wilt in een ruimte die zomers altijd al warm is. En uiteraard kun je daar mee spelen. Met dissonantie en contrast kun je een levende eenheid van harmonie creëren. Juist door een ontbrekende kleur in de ruimte toe te voegen ontstaat dit spel.

 

Donkere en lichte wanden
In een ruimte worden alle wanden anders aangelicht. Er zijn wanden die direct licht ontvangen en wanden die half of geen direct licht ontvangen. En dan klinkt het logisch om wanden die geen direct licht ontvangen een lichte kleur te geven. En hoe meer licht er op een wand valt hoe voller de kleur kan zijn.

 

Hollandse luchten
In Nederland hebben we vaak een laaghangend grijs wolkendek als plafond. De wolken filteren het licht en laten niet alle kleuren door. Wolken laten het blauwe licht ongehinderd door maar het warme spectrum van rood en oranje wordt tegengehouden. En dan wordt het licht met al zijn koele tinten grauw van effect.

 

Daarom is het slim om in Nederland tinten te kiezen die de grauwe kleuren van het licht aanvullen. Er zijn speciale kleurpaletten samengesteld die tegenwicht bieden aan grauw licht. In dit pallet zitten gelen, rozen en roden die allemaal zijn opgebouwd uit complexe (aarde) pigmenten en het blauwe licht te slim af zijn.

 

Als gevolg daarvan worden bijvoorbeeld de crème-tinten die zijn gemaakt niet groenig, zelfs niet in een op het noorden gelegen kamer. In dit pallet zitten ook blauwe tinten die juist op subtiele en complexe wijze gebruik maken van het dominerende blauwe uiteinde van het spectrum. Het mooie van deze kleuren is dat zij met hun complexe samenstelling, opgebouwd uit verschillende kleurpigmenten, ieder moment van de dag hun karakter doen veranderen.