Twitter logo Linkedin logo Pinterest logo
Logo Stichting Living Daylights
Plaatsingsdatum
17 november 2015

Daglichtaspecten – Spelen met licht

Op verzoek van de Living Daylights belicht architect Sechmet Bötger iedere maand een daglichtaspect. In deze tweede aflevering bezoekt ze het Kröller-Müller museum.

 

Ik was laatst in het Kröller-Müller museum. Je parkeert je auto bij de poort en loopt of fietst door het Veluwse bos naar het museum. De prachtige herfstkleuren van de grote eiken komen je tegemoet. De gevallen bladeren leveren een prachtig geschakeerd tapijt op de vloer. En ook al is de dag nu kort, het licht wuift zich over de open heide plekken die tussen de bossen zijn verscholen. In de natuur valt het licht altijd op fijnmazige structuren en texturen die het genot van je zintuigen strelen.

 

Steriel

Ik kwam dit keer voor de beeldentuin, en eigenlijk alleen voor het paviljoen van Aldo van Eijk. Maar allereerst kom je door de entree, een uitbreiding van Wim Quist uit 1977. De super transparante gangen met de witgrijze vloer kijken uit over die prachtige herfstbossen en laten het licht met weelde binnen komen. De vloer weerkaatst het licht fantastisch.

 

Een prachtig idee, en het werkt.. dacht ik. Maar als ik preciezer waarneem, bedenk ik me: ‘natuur is rauw’. Deze entree is steriel. Een mooi contrast tussen onze beschaafde wereld en de natuur. Maar wat willen onze zintuigen om prettig door een ruimte te bewegen? Onze zintuigen zijn natuurlijke organismen. En die functioneren het best in natuurlijke settings. In de natuur komt het licht van boven. En dus is het een zeer comfortabel voor mensen als de vloer donkerder wordt gemaakt en de wanden en de vloeren wat lichter. Dat is een natuurlijke setting. De witte vloer in deze ruimte laat me ontaarden.

 

Mijn ogen worden door alle reflecties van glas en vloer als het waren overbelicht. En omdat de ruimte weinig begrenst en de vloer niet aardend werkt, sta ik voor mijn gevoel boven de natuur. En wellicht was dat destijds ook de bedoeling maar in deze tijd van duurzaamheid en biomimicry moet iedereen toch met beide benen op de aarde staan en zich er mee verbinden.

 

Sprankelend

Gelukkig is er 1 zaal in het Kröller-Müller die dit allemaal compenseert. De zaal in het oorspronkelijke plan van Henry van de Velde uit 1938 heeft grote ramen op noord en oost en licht van boven. Wat een sprankelende ruimte.

 

Al die kleuren licht verlevendigen de vloer. En dat licht valt op een rode baksteenvloer. Hier staat ieder beeldhouwwerk genageld aan de vloer en blijf je zelf vol verassing staan. Als u mij niet gelooft, rest u nog een tripje om het zelf te ervaren.

 

Na een wandeling door de tuin ben ik aangekomen bij het paviljoen van van Eijk. Ik ben weer geland in de natuur. Al dat licht van boven valt tussen de schijven door en belicht de kunstwerken fantastisch. Tegelijkertijd heeft ieder kunstwerk zijn eigen ruimte tussen die schijven. 6 schijven, 4 meter hoog, 5 grote cirkels en je hebt 30 plekken voor kunstwerken. Hoe simpel kan het zijn, spelen met licht van boven?

 

Ir Sechmet Bötger

Sechmet Bötger is eigenaar/architect van architectuurstudio innerarchitecture