Twitter logo Linkedin logo Pinterest logo
Logo Stichting Living Daylights
Plaatsingsdatum
6 januari 2015

Het transport van licht

3M staat vooral bekend om de Post It, maar dat het bedrijf flink innovatief is in de daglichtbranche zal voor velen nieuw zijn. Een interview met development manager Olaf van Dijk.

 

Los van de Post It, staat 3M bekend om haar innovatieve slagkracht. Met meer dan zestigduizend ontwikkelde producten is het bedrijf in veel sectoren actief; ook in de daglichtbranche.

 

3M Development Manager Olaf van Dijk: “We ontwikkelen diverse films om licht over langere afstanden te sturen en te transporteren. Zo hebben we solar tubes beplakt met een hoog reflecterend materiaal. Je kunt dan daglicht door het hele gebouw heen transporteren.”

 

Van Dijk: “De folie die we hiervoor gebruiken is eigenlijk een flexibele spiegel. Deze is zelfklevend en veel hoger reflecterend dan een standaard spiegel. De folie reflecteert 99,8 procent van het daglicht. Bij standaard spiegels zie je dat de ondergrond veel meer daglicht absorbeert en dat gaat vervolgens ten koste van het daglichttransport. De hiervoor gebruikte techniek wenden we ook aan voor verkeersborden bijvoorbeeld. Een goede reflectie van een verkeersbord kan voor een bestuurder namelijk van levensbelang zijn.”

 

Veilig in het verkeer

Innovaties met betrekking tot licht heeft bovenmatig de interesse van Van Dijk. “We zijn altijd bezig met innovaties. Zo hebben we een prismatische, retro-reflecterende folie ontwikkeld voor verkeersborden. Deze folie heeft een hoog helderheidsniveau en een zeer grote wijdhoekigheid én observatiehoek. De folie reflecteert ongeveer zestig procent van het beschikbare licht terug naar de bestuurder. Dit is ongeveer het dubbele in vergelijking met andere prismatische materialen.”

 

Innovatie is leading voor deze brede, op technologie drijvende organisatie. Zelfs in tijden van crisis. Van Dijk: “Het is zelf zo dat we in 2008 500 miljoen euro extra zijn gaan investeren in research & development. Dit om sterker uit de crisis te komen. Die drang naar innovatie is zo hoog omdat het bedrijfspolicy is dat dertig procent van de omzet moet komen van producten die vier jaar geleden nog niet bestonden.”

 

Sustainability Index

Het bedrijf is niet alleen innovatief, maar heeft ook duurzaamheid in de genen zitten. Van Dijk: “In de Dow Jones Sustainability Index staan we al sinds de aanvang van de index. In de jaren zeventig is 3M al vol gaan inzetten op duurzaamheid. Als we een component in een product gebruiken dat schadelijk is voor het milieu dan halen we direct dat component uit het product.Sterker nog, we halen ook het product uit de markt totdat er een aangepast product is. Voor ons zit  duurzaamheid ook in de wijze hoe we opereren. Jaar op jaar verminderen we het gebruik van energie en water voor onze productie.”

 

Renovatie

Een folie om zon te weren heeft 3M ook. Warmtetoename door de zon kan de thermische belasting van een gebouw met wel zestig procent verhogen. De folie kan de toegenomen zonnewarmte met wel 77% verminderen. De gebruiker is hierdoor aanzienlijk minder afhankelijk van airconditioning, verwarming, jaloezieën en verlichting. Bovendien draagt het bij aan efficiëntere interne klimaatbeheersing.

 

Van Dijk: “De zonwerende raamfolie komt van pas bij renovatie van een kantoor. Als je een kantoor ontwerpt met veel daglichttoetreding en een goed binnenmilieu dan heb je in principe die folie helemaal niet nodig, omdat alles klopt. Helaas is dat niet de praktijk. Het mooie is dat onze raamfolie nagenoeg transparant is. Er zit een nanotechonlogie in waardoor je 99 procent van de UV-straling en warmte tegenhoudt, ideaal voor renovatie!”

 

Meer informatie: 3M

Tekst: Gerard Vos