Twitter logo Linkedin logo Pinterest logo
Logo Stichting Living Daylights

Project – Stadskantoor en NS Station, Delft

Geplaatst op: 4 juni 2015

De combinatie van een stationshal en een stadskantoor bovenop een ondergronds station is uniek in Nederland. Mecanoo architecten stond garant voor het ontwerp voor het stadskantoor en NS Station in Delft. Daglicht is hier van meet af aan meegenomen. Architect Francesco Veenstra vertelt over de daglichtambities en maatregelen.

 

Architect Francesco Veenstra: “Daglicht is als een van de ontwerpuitgangspunten gebruikt voor het station en stadskantoor in Delft. In het programma van eisen uit 2005 was onder meer vastgelegd dat daglicht tot in de onderste lagen van het station moest komen.”

 

De aandacht voor daglicht stond ook in verband met het gevoel van veiligheid. Veenstra: “Er is een mezzanineniveau gecreëerd wat lager ligt dan de hal. Vanuit dit tussenniveau wordt daglicht via de trappen en roltrappen getransporteerd naar de onderste lagen. Dit is door Benthem & Crouwel Architecten (BCA) ontwikkeld als onderdeel van de ondergrondse perrons en fietsenstalling. Mecanoo heeft de uitgangspunten hiervan verder geïntegreerd in het ontwerp voor de stationshal.”

 

Delfts Blauw
Een gewelfd plafond, voorzien van een indrukwekkende historische kaart van Delft uit 1877 verbindt de stationshal en de stadshal. De wanden en kolommen zijn betegeld met een moderne interpretatie van Delfts Blauw. De achterliggende gedachte is dat de bezoeker zowel het oude Delft – met het licht van Vermeer – als het nieuwe Delft ervaart, met de TU wijk als broeiplaats van innovatie.

 

De glazen huid van het gebouw weerspiegelt de Hollandse wolkenluchten. De panelen van gesmolten glas met lensachtige bollen verwijzen naar het vervormde glas dat in vele oude panden in Delft te vinden is.

 

Francesco Veenstra: “We hebben het beeld in de hal en het licht gekaderd. De gevel in de hal is volledig van glas. Om hinderlijk daglicht tegen te gaan hebben we ervoor gekozen om het dak een overstek te geven. Zo is het licht beter te controleren. Hiervoor is ook een daglichtkoepel gemaakt. We konden zo het licht goed bundelen en creëerden zo extra daglicht in de hal.

 

Stadskantoor
De stationshal maakt deel uit van de eerste fase van de ontwikkeling van het station en stadskantoor. Het eerste deel van het flexibel in te richten stadskantoor wordt eind 2015 in gebruik genomen.

Veenstra: “We hebben voor zowel het station als voor de werkplekken in het stadskantoor daglichtstudies gedaan. Meer dan de helft van de werkplekken zijn gelegen aan de patioruimtes die volledig van glas zijn. Zo kunnen we gecontroleerd daglicht toelaten.”

 

Omdat daglicht leidend is, brengt het bijzondere uitdagingen met zich mee. Veenstra: “Er ontstaat een zoektocht naar een evenwicht tussen de hoeveelheid daglicht die je binnen wilt brengen voor de beleving en vanuit de kwaliteit van de werkplek, en het halen van duurzaamheidseisen en een gunstige energiehuishouding.”

 

Performance
Daglicht en de oriëntatie van de gevel speelden een grote rol in het ontwerp. Veenstra: “De gevel is ontworpen met transparante panelen van hoogwaardige glas en gesloten panelen met gesmolten glas. Alle gevels verschillen in openheid. De noordgevel is voor 80 procent transparant, de zuidgevel ca. 40 procent. De oost- en westgevels zitten rond de 50 procent en hebben ’s ochtends en ’s avonds te maken met laag invallend licht. Hierdoor kunnen we de zonbelasting optimaal benutten.”

 

Tekst & Fotoverantwoording

Tekst: Gerard Vos 

Foto 2 en 3: Harry Cock
Foto 1, 4, 5, 6: Mecanoo

 

Projectinformatie

Stadskantoor met 16.500m² aan kantoorruimte rondom interne patio’s, een fietsenstalling, een archief, een expeditiestraat voor laden en lossen en een publiekshal van circa 2.250m²; de publiekshal van het stadskantoor is visueel en fysiek gekoppeld aan de stationshal van 2.450 m² en horeca en retail van 850m2; het totale programma bedraagt 28.320m²

 

Ontwerp 2006-2010
Uitvoering 2012-2016
Stationshal en eerste deel stadskantoor gereed in 2015

 

Opdrachtgever                   Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft BV, Delft
Constructeur                      ABT bv, Delft
Installatieadviseur             Deerns Raadgevende Ingenieurs B.V., Rijswijk
Adviseur bouwkosten       Basalt bouwadvies bv, Nieuwegein
Bouwfysisch adviseur        LBP|Sight bv, Nieuwegein
Adviseur brandveiligheid  LBP|Sight bv, Nieuwegein
Adviseur plafondgrafiek   Geerdes Ontwerpen, Huizen

Bekijk de volledige fotoserie