Twitter logo Linkedin logo Pinterest logo
Logo Stichting Living Daylights

Entreegebouw Van Gogh Museum

Soort project: Groter of gelijk aan 1000 m2
Inzending:
Projectomschrijving

Het Museumplein heeft de laatste jaren een metamorfose ondergaan. Na Rijksmuseum en Stedelijk Museum heeft het Van Gogh Museum het Museumplein als centraal entreeplein voor de verschillende musea voltooid.

 

Tot de heropening van het nieuwe entreegebouw had het Van Gogh Museum zijn entree aan de Paulus Potterstraat waar bezoekers binnenkwamen in het Rietveldgebouw uit 1973. De bezoekersaantallen zijn sindsdien zodanig toegenomen dat deze entree dit niet langer aankon. Een nieuwe entree moest er komen om de gemiddeld 2,5 miljoen bezoekers te verwelkomen. Het voltooien van de halve ellips van de Kurokawavleugel, een aanbouw midden op het Museumplein van het Japanse bureau Kisho Kurokawa, bood hiervoor voldoende ruimte. Het Japanse bureau heeft hiervoor een schetsontwerp gemaakt dat door Hans van Heeswijk architecten volledig is uitgewerkt en gerealiseerd.

 

Vanuit de nieuwe entree wordt een verdiepte entreefoyer bereikt. Hier zijn bezoekersfaciliteiten en toegang tot de vleugel voor de vaste collectie en de vleugel voor de tijdelijke tentoonstellingen. De voormalige vijver die altijd somber oogde en de gesloten ellipsvormige vleugel zijn omgetoverd tot een licht ontvangstgebouw.

 

De ambitie was het creëren van een ruime en lichte, uitnodigende foyer. Er wordt royaal aan alle kanten daglicht binnengehaald. De glazen gevel en het glazen dak bestaan uit een state of the art glasconstructie die door een stalen frame wordt gedragen. Deze innovatieve benadering komt voort uit de wens om een in daglicht badende foyer te maken.

 

In deze luchtige foyer staan bezoekers warm en droog met fantastisch uitzicht op de omliggende musea en kunnen ruim het schouwspel van de Hollandse luchten aanschouwen.


Daglichtambitie

In het ontwerp van de nieuwe foyer stonden twee aspecten centraal: zoveel mogelijk daglichttoetreding realiseren zodat men zich op het verdiepte niveau ‘bovengronds’ voelt en de bezoeker in staat stellen om van het unieke 180 graden panoramisch uitzicht op de omliggende musea en het Museumplein te genieten. Optimaal contact tussen binnen en buiten maakt het gebouw uitnodigend en inzichtelijk.

 

Ontwerpuitgangspunt bij het inzetten van kunstlicht was een subtiele overgang van daglicht naar kunstlicht gedurende de hele dag. Voor het gebouw is transparant low-iron glas toegepast. Het dakglas met zwaardere zonwerende eigenschappen is voorzien van een gescreend patroon waardoor ook daar low-iron glassoort gekozen kon worden. Het biedt ultieme transparantie.

 

Er is op verschillende vlakken geïnnoveerd. Een geïsoleerde dubbelglazen gevel is koud gebogen (geen polygoon) en wordt met minimale inzet van staal op z’n plek gehouden. Het glazen dak heeft een glazen constructie met 12 meter lange glazen vinnen. Ook bij de glazen hoofdtrap is glas ingezet voor de constructie.

 

Het nieuwe entreegebouw is meer dan alleen een nieuwe foyer. Elke vrijdagavond zijn er evenementen in de foyer met een variërend programma van muziek, videokunst, dans, theater, etc. De foyer wordt omgetoverd in een feestlocatie met podium, geluidsinstallaties en bars. In het ontwerp van de kunstverlichting is hiermee rekening gehouden. Aan de tien kolommen van de stalen hoofddraagconstructie zijn lichtkransen bevestigd met armaturen die verschillende functies hebben waaronder ook professionele theaterverlichting. In de avond wekt dit bijzondere lichtontwerp de entree tot leven. Tijdens feesten kan de hele foyer in felgekleurd licht worden gehuld.

Projectinformatie

Plaats project: Amsterdam
Opleverdatum: 4 september 2016
Architectenbureau: Hans van Heeswijk architecten i.s.m. Kisho Kurokawa architects
Projectarchitect:
Bekijk de volledige fotoserie